4 dagen Slovenië

Dit jaar gingen we op vakantie naar Roemenië, met onze eigen auto. Om de lange rit te breken besloten we om een paar dagen in Slovenië te blijven. En daar hadden we geen spijt van.

De eerste nacht sliepen we in Oostenrijk, tegen de grens met Slovenië. Toen we de volgende dag wakker werden gingen we, na het ontbijt, de grens over en maakte een tussenstop in Bled. Daar bezochten we de Vintgar Kloof.

De kloof staat bekend om het heldere blauw-groene water.

We hadden de auto in het stadje laten staan en namen een taxibusje naar de kloof. Daar kwamen we even voor 11 uur aan en spraken met de chauffeur af dat hij ons om 1 uur weer zou komen halen.

Het was druk en na 10 minuten hadden we de entree kaarten. In de kloof zijn allemaal paden aangelegd en opgehangen.  In de kloof was het wat koeler, want het was ruim 30 graden buiten. Na een uur waren we aan het einde en het werd ook tijd om terug te keren. Al met al zeker de moeite waard. Toen we teug kwamen stond de taxi klaar en werden we terug gebracht naar het stadje.

Daarna zijn we doorgereden naar Adlešiči. Daar hadden we voor 4 nachten een huisje gehuurd.

Op dag 2 gingen we shoppen in de oude stad Celje. Een wel aardige stad met mooie gebouwen. Het shoppen viel echter tegen. Er waren geen leuke winkels.

Op de terugweg zijn we de Hoofdstad Ljubljana in gegaan. Ook een mooie stad met wel wat leuke winkeltjes.

Op dag 3 gingen we zwemmen in een rivier. Deze rivier was de grens tussen Slovenië en Kroatië.

Het was lekker warm en rustig water en het zal vol kleine visjes. Er lag een dijk in het water met aan het einde een zaagmolen (nog in gebruik). Naast het water lag een restaurantje waar we later een pizza gegeten hebben. Een rustige maar zeer geslaagde dag.

's Avonds hebben we lekker ge-BBQ-t en daarna hebben nog lekker een stukje gelopen, tussen de druivenvelden door.

Dag 4 - Predjama Castle en Postojna Cave.

Na ruim 1,5 uur rijden kwamen we aan bij de grotten van Postojna. Ook hier was het erg druk en de prijzen waren behoorlijk toeristisch. We waren met z'n vieren ruim 100euro kwijt aan entree.

De grot was wel aardig. Het is een hele grote druipsteengrot. Je gaat er met een treintje naar binnen. Deze brengt je 3,5 kilometer de grot in. Daar ga je onder begeleiding van een gids nog 1,5 kilometer door de grot. Het formaat van de grot is indrukwekkend, maar er zitten niet heel veel kleuren in. Wat wel leuk is zijn de draken die alleen in deze grot leven. De witte beestjes zijn 30 à 40cm groot en kunnen wel 100 jaar oud worden. Zie ook .....

Na de rondleiding ga je met het treintje weer terug naar buiten.

Na het bezoeken van de grot en het vivarium van de draken gingen we door naar het beroemde kasteelklooster. Dit klooster is gebouwd in een grot en is dus grotendeels overdekt. Het is een bijzonder en mooi gebouw.

's Avonds hebben we de auto weer ingepakt, want de volgende dag gingen we door naar Roemenië. Slovenië is een mooi land waar zeker genoeg te doen is. De mensen zijn aardig en de prijzen zijn gemiddeld 30% lager als bij ons.