Muur van Hadrianus - Deel 1

Begin juni 2017 kwam het idee om de muur van Hadrianus te gaan wandelen. Mijn moeder wilde de muur lopen en dat leek mij erg leuk. Ik besloot om met haar mee te gaan.

De muur van Hadrianus is een overblijfsel uit de Romeinse tijd. Keizer Hadrianus had de opdracht gegeven om een muur te bouwen als verdedigingswerk tegen de woeste Picten (Schotten). De muur had een lengte van 117km en werd gebouwd tussen 122 en 128 na Christus.

Ik had nog nooit echt gewandeld. Gerust wel eens een stukje door het bos of over het strand, maar nog nooit echt langere afstanden. Meteen gaan trainen. Op 10 juni 2017 liep ik mijn eerste wandeltocht. ik liep mee met de wandelsportvereniging 'De laatste loodjes' uit Zaandam. 15km. 's avonds kon ik geen stap meer zetten. Eind augustus was het eindelijk zover. Ik had veel geoefend en kon zonder problemen 25km lopen.

Ik had op het internet gelezen dat het verstandig was om de route andersom te lopen, van west naar oost. Dan heb je vaker de wind in de rug. Over het algemeen is dat niet ze belangrijk, maar als het regent is dat wel erg prettig. Ik had de wandeltocht geboekt via Anders Reizen. Zij regelen dan de overnachtingen en de routebeschrijving. Ook onze tassen werden dan per auto gebracht en zo konden we dus licht lopen. Alles werd goed door ze geregeld, echt een aanrader.

De route is 84 miles = 135 km. Wij liepen hem in 6 dagen, dat is gemiddeld ongeveer 22km per dag. Het beginpunt was Bowness-on-Solway en het eindpunt was Wallsend in New Castle.

27 augustus 2017 - De heenreis

's Morgens om 6 uur hadden we de trein naar Schiphol. Hoewel ik altijd alles 5x controleer voor ik vertrek, was toen ik op Schiphol kwam mijn paspoort verlopen. Snel pasfoto's laten maken. Dat kan alleen met gepast geld. Snel geld wisselen. De eerste de beste winkel weigerde te wisselen. Dan koop ik wel een appel. Terug, pasfoto's laten maken. Een noodpaspoort laten maken. Al met al een spannend en tijdrovende klus. En mijn moeder maar wachten. Eindelijk was alles klaar. Nu rennen naar het vliegtuig, dat gaat over enkele minuten. Gelukkig gehaald.

Een klein uur later landen we in New Castle. Daar nemen we de metro naar het centraal station, alwaar we de trein nemen naar Carlisle. Om een treinkaart uit de automaat te krijgen was een hele kunst. De helft van de automaten deden niets. De andere helft was druk bezet. In de trein konden we lekker naar buiten kijken. Daar lopen we straks.

Rond 14:00 uur komen we aan in Carlisle. Daar moeten we de bus nemen naar Bowness-on-Solway. De bushaltes zijn tegenover het station. Wat raar; er staan geen vertrektijden op voor de zondag. We vinden wel een telefoonnummer. Jammer, ook niet bereikbaar op zondag. Op mijn telefoon kijk ik op het internet. Het is echt waar, op zondag rijden er geen bussen. Wat doen we: lopen of een taxi? Het is ongeveer 20km lopen. We besluiten een taxi te nemen. We kunnen de komende dagen nog genoeg lopen. Rond 4 uur komen we aan bij de B&B. We worden hartelijk ontvangen en krijgen een kop koffie en de sleutel van de kamer.

We verkennen de omgeving en lopen een stuk langs de kust. We genieten volop. We zijn er en morgen gaat we beginnen. 's Avonds eten we wat in de plaatselijk pub. Daarna lopen nog wat in het dorpje. Rondom de kerk is een mooie begraafplaats met mooie oude grafstenen. Daarna gaan we lekker op tijd slapen.

28 augustus 2017 - Dag 1

Van Bowness-on-Solway naar Carlisle.

Om 7 uur zijn we wakker. Daar hadden we geen wekker voor nodig. Na het ontbijt moeten we onze tassen beneden in de hal zetten. Deze worden later opgehaald en naar de volgende B&B gebracht. Opgelaten doen we onze rugzak om en beginnen we rond half 9 aan de wandeltocht. Nog voordat we het dorp uit zijn lopen we al verkeerd. Er komt een oudere man op zijn fiets achter ons aan om te vertellen dat we fout lopen. Leuk, zoals ook de lokale mensen ermee bezig zijn. We lopen een stukje terug en vervolgen het juiste pad.

Het is een leuke en makkelijke tocht. We lopen eerst langs de inham van de rivier de Solway. Na een half uurtje gaan we meer het binnenland in. De route is geheel vlak en er zijn nog geen sporen van de muur te zien. De muur heeft hier vroeger wel gelopen, maar was gemaakt van plaggen. Hier is nu niets meer van over. Rond 2 uur in de middag komen we aan in Carlisle. In de B&B stonden onze tassen netjes op ons te wachten.

De start van de route

Al snel zien we dezelfde oudere man uit een garagebox komen. Waar komen jullie vandaan? Wij komen uit Limmen. Dat ligt dichtbij Amsterdam. Hij kijkt in zijn schrift. De afstand van Bowness naar Amsterdam is 525 Mile. Hij pakt wat letters en wat cijfers en past snel de wegwijzer aan. Limmen staat erop. Natuurlijk maken we daar wat foto's van.

Carlisle is een mooie oude stad met een oud kasteel. Dit is gebouwd in 1092 gebouwd en grotendeels bewaard gebleven.

Carlisle Cathedral

29 augustus 2017 - Dag 2

Van Carlisle naar Lanercost.

Ook vandaag gaan we mooi op tijd lopen. Rond half 9 gaan we van start. Rustig aan begint het landschap te glooien. Nog geen spectaculaire bergen, maar wel met regelmaat een mooi uitzicht.

Nog steeds hebben we niets van de muur gezien. Het landschap is wel fantastisch en dat alleen is al de wandeltocht waard. Als het goed is krijgen we morgen eindelijk de muur te zien. Ik kijk ernaar uit.

Dag 2 ook geen moeilijke tocht. De route wordt goed aangegeven en is makkelijk te volgen. De paden zijn redelijk droog en goed gemaaid.

Onderweg komen we regelmatig een 'Honesty Box' tegen. Dit is een kist gevuld met drinken en wat te eten, zoals repen en chips. Ook zit er een prijslijst in en een blik voor het geld. Zoals de naam al zegt gaan ze uit van de eerlijkheid van de mens.

Halverwege de middag komen we aan in Lanercost. We lopen langs een grote eetgelegenheid. Even verder buiten het dorp staat de B&B. We zijn nog te vroeg maar gaan toch even kijken. Vlak voor de B&B is een oude brug te vinden. Het is windstil en maken even een mooi kiekje. Als we iets verder lopen zijn we er. Helaas gaat de eigenaar net de hond uitlaten. Over een half uurtje zijn we welkom. We lopen terug naar de eetgelegenheid en drinken er een bak koffie. Daarna checken we in bij de B&B (Abbey Bridge). Het dorpje is klein en er is niet veel te beleven. We eten een hapje bij het restaurant. We lopen 's avonds nog wat langs de rivier, maar ik begin mijn benen wel te voelen. We praten nog wat na en gaan weer op tijd slapen.

Dag 3 en 4 zijn zware dagen met veel bergen en mooie uitzichten. We komen dan ook voldoende restanten van de muur tegen. Lees hier verder.

Op dag 5 en 6 is er ook nog genoeg te zien. We gaan dan gelukkig weer rustig aan omlaag.  Ook hier volgt nog een blog over.