Een korte tussenstop in Slowakije.

Het land is niet veel groter als Nederland. Het landschap wisselend van glooiend tot zeer robuuste bergen zit vol verrassingen.

Vrijdag 17 augustus 2018.

Vanuit Roemenië gaan we weer richting Nederland. Om de lange rit te breken hebben we een tussenstop van 2 dagen in Slowakije. We hebben een huisje tegen de Tsjechische grens aan. Onderweg rijden we tussen de bergen door. Aan de linkerkant van ons zijn de toppen afgerond. Aan de rechterkant zijn bergen met robuuste scherpe toppen. De huisjes onderaan de bergen maken het een mooi geheel. Af en toe komen we een ruïne van een kasteel tegen. De ene nog mooier dan de andere.

Na een lange rit komen we rond 8 uur 's avonds bij het huisje in Raková aan. Nu nog snel een hapje eten. We reden richting Cadca en belanden in een café waar we een heerlijke maaltijd nuttigen.

Na een uurtje in het kasteel rondgelopen te hebben gaan we weer omlaag. Na 30 minuten zijn we weer bij de auto. Op de heenweg was ons een bordje 'Zoo' opgevallen. (Dit is 'Ranc v Brodne' in 'Oskerda') Toen we er weer langsreden besloten we er een kijkje te gaan nemen. Het is een kleine dierentuin met van alles een beetje. 2 ara's, 2 ezels, 12 koeien, 20 cavia's, 1 emoe, 1 raaf, kippen, eenden, 1 aap, 2 leeuwen, 1 tijger en er moest een wolf zijn, maar die hebben we niet gevonden. Wel vonden we een hond in een kooi.

Toen we ongeveer uitgekeken waren riep Vera mij. Er zat een verzorger met een tijgerwelpje aan een touw. We mochten hem even aaien, wat een leuke ervaring.

Daarna hebben we er nog een hapje gegeten. 's Avond hebben we nog een spelletje gespeeld in het huisje.

Zondag 19 augustus 2018.

Vandaag gaan we wandelen en klimmen in het natuurgebied Slovensky Raj. Het was wel even zoeken, want we zochten een deel waar we met ladders e.d. door de bergen zouden gaan. Na enige tijd hadden we bij de ingang van een kloof het gevonden. Aan het begin zat een aardige man die entree vroeg. Voor 3 euro mochten we verder. Het was een ruige en spannende wandeling. Te spannend voor sommige van ons. Halverwege gingen we rechtsomkeer, naar beneden. Het was mooi, leuk en (te) spannend.

Zaterdag 18 augustus 2018.

Vandaag gaan we eerst een ruïne bezichtigen. Lietavsky Hrad is ongeveer 30 minuten rijden en is vrij toegankelijk. We parkeren de auto beneden en beginnen aan de klim. Het is een pittige klim van ongeveer 45 minuten. Ook hier is het uitzicht weer fantastisch. Het kasteel is de wandeling meer dan waard. Hij wordt door vrijwilligers opgeknapt. Alles spreekt tot de verbeelding.

In het kasteel is nog een souvenirshop. Een flesje drinken kost er 1 euro en een ansichtkaart kost 50 cent. De opbrengst gaan naar het kasteel.

Maandag 20 augustus 2018.

De vakantie zat er weer op. Vandaag de laatste rit, terug naar huis. Terug naar ons eigen bed.

Het einde van een leuke en mooie vakantie.