Muur van Hadrianus - Deel 3

Het laatste deel van een onvergetelijke reis.

Hier vind je het verslag van Deel 1 en Deel 2.

31 Augustus 2017 - Dag 4.

Van Once-Brewed naar Hexham.

Na het ontbijt lopen we eerst naar Housesteads Roman Fort. Het is een wandeling van ongeveer 1,5 kilometer en we zijn er rond half negen. Wat een domper. Het fort gaat pas om 10 uur open. En om nu anderhalf uur te gaan staan wachten....

We lopen weer terug en beginnen aan de route van vandaag.  We hadden hem al gezien toen we naar het fort liepen, maar nu stonden we boven de beroemste boom uit Engeland. Deze boom is gebruikt in de film Robin Hood met Cevin Costner en staat dus bekend als de Robin Hood-tree.

Er zijn veel bergen en de route gaat over elke berg die ze konden vinden. De uitzichten zijn fantastisch.

We komen nog een fort tegen. Ook deze is indrukwekkend.

Vandaag bereiken we ook het hoogste punt van de wandelroute, Winshield Grags met een hoogste van 345 meter. Vanaf de top off the hill nog maar even een fotootje maken.

Tegen het einde van de dag komen we nog een oude tempel tegen. Tijd om even te zitten en een appel te nuttigen. Daarna nog even verder. We duiken nog even een museum in met allemaal verzamelde Romeinse atributen en stenen, waarna we ons melden bij de B&B. Mijn benen doen inmiddels flink zeer en even een uurtje op bed zal ze goed doen. We eten in de B&B, want er is niets anders in de omgeving. Na het eten strompel ik weer naar boven en ga lekker slapen.

1 September 2017 - Dag 5

Hexham - Heddon-on-the-wall.

Rustig aan raken we uit de bergen vandaan. Het glooit nog wel flink. . De route gaat weer regelmatig over de weg en we komen nog steeds volop muur tegen. Regelmatig gaat het pad vlak langs de weg, slechts gescheiden door een muurtje of een heg. Dat loopt zeker wel net zo lekker.

De wandeltocht valt al met al wel zwaar en al snel doen mijn benen weer zeer. Toch genieten we van de route en het mooie landschap.

2 September 2017 - Dag 6

Heddon-on-the-wall - Newcastle.

Vandaag het laatste deel van de route. Mijn benen doen ondertussen zo'n pijn dat ik mank loop en bijna niet meer weet hoe ik lopen moet. Het is zeker wel een mooi deel van de route en veel vlakker dan wat we de laatste dagen gehad hebben. 's Middags lopen we Newcastle binnen. Als eerste lopen we door een heel lang park. Daarna komen we aan bij de rivier. Het is een mooie stad met al zijn bruggen over de Tyne. Hoewel we bijna aan het einde van de route zijn lijkt er wel geen einde aan te komen. Eindelijk komen we aan bij Wallsend. We bezoeken het laatste fort Segedunum. en nemen een kijkje in het museum. Vanuit de uitkijktoren heb je een goed overzicht over de site, en over de stad.

Het is nog wel even zoeken naar de laatste B&B. Met behulp van google maps komen we er uiteindelijk toch.

3 September 2017 - Terug naar huis.

De volgende ochtend staan nemen we de metro naar het vliegveld. Ook hier op het perron staan waardeloze automaten en na veel geklooi (en geen wisselgeld) hebben we toch nog kaartjes weten te bemachtigen. Verder gaat alles voorspoedig. Op het vliegveld gaat alles goed en al snel zitten we weer in het vliegtuig, terug naar Nederland. Als toegift vliegen we nog even over mijn woonplaats en kan ik mijn eigen huis zien. Na geland te zijn op Schiphol nemen we de trein naar huis. Wat is het heerlijk om weer thuis te zijn.

Het was een reis om nooit te vergeten.

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

Francis Buyst (zondag, 09 september 2018 23:33)

Ik heb genoten van je verslag met mooie foto's .